El dia 15 entra en vigor una nova desordenança de l’Ajuntament de Barcelona. Aquesta nova norma regula, entre d’altres coses, la circulació de biciletes per la ciutat: com ho han de fer, per on, equipament,…

Ara em vull centrar en aquest darrer punt, “l’equipament”, article 11:

Les bicicletes hauran de dur un timbre, i quan circulin de nit han de dur llums i elements reflectants (al davant de color blanc, i al darrera, de color vermell) degudament homologats que permetin la seva correcta visualització pels vianants i conductors.

Doncs bé, les bicicletes del Bícing no ho compleixen. No en vull parlar a mode de “pataleta”, sóc usuari molt habitual del servei i crec que tinc prou coneixement de causa…

Timbre, si bé fa uns mesos jo mateix explicava que a mesura que es deterioraven els timbres vells (no homologats) eren substituïts per nous, sembla que això s’ha aturat. Les bicletes noves (sí! hi ha més bicicletes!) porten, de sèrie, els cutre-timbre, que duren dos dies, però, quan s’espatllen (el més fàcil és trobar una bicicleta amb el timbre vell trencat), simplement els treuen. Cada vegada més em trobo amb bicicletes que, no és que tinguin el timbre trencat, simplement, no en tenen. Les bicicletes hauran de dur un timbre[...].

Il·luminació. Sí, les bicicletes tenen llum al davant i al darrere, el primer fa llum blanca per il·luminar i el segon, pampellugues vermelles. Un dels dos (no recordo quin) funciona amb una dinamo i l’altre amb una bateria que es carrega mentre la bicicleta està aparcada. Els llums s’encenen quan és fosc i la bicicleta està en circulació… Això podria ser un tros del manual d’ús, però, a l’hora de la veritat, és quelcom lluny de la realitat. El dia s’escurça i cada vegada més, circulo de nit: ho faig a les fosques. En cap de les bicicletes que he agafat de nit des que he tornat de vacances (4-5 en una setmana) ha funcionat la il·luminació. Ni s’ha engegat! A banda dels meus usos, sovint, quan veig -de nit- una bicicleta Bícing, aquesta va amb els llums apagats (tot i que no sempre). Tot plegat, extrapolant de manera una mica grotesca, fa pensar que el sistema d’il·luminació falla de manera greu.

Si tu vas amb una bicicleta pròpia incumplint aquest punt i et paren, suposo que et poden multar però… el Bícing no ho ha de complir, les bicicletes, l’empresa que ho gestiona, l’Ajuntament,… són una excepció? per que, suposo que si un barrufet m’atura per anar amb els llums apagats o no dur timbre, el reponsable és el propietari de la bicicleta, no? o sóc jo per no haver canviat de bicicleta en veure les mancances?,…

Crec que, el més adecuat, tot i que em dolgui, seria que, si no es poden -o volen- oferir bicicletes que compleixin les pròpies lleis que fa qui ofereix el servei, el dia 15, el servei de Bícing plegués i ens tornessin els diners.