Cada vegada ho tinc més clar: evolucionem a mitges. No aprofitem al 100% els avenços de la tecnologia i la ciència. En Jordi, amb un escrit al seu bloc que parla de la propaganda electoral m’hi ha fet pensar.

A l’escrit comenta que aquesta campanya electoral, a casa seva ha arribat, aproximadament, un quilo set-cents grams de propaganda electoral. Un quilo set-cents grams de paper, més el cost energètic de la seva impresió i transport i, un detall important, gestió posterior d’aquests residus. Una barbaritat! tot i que, com ens explica, viu en un poble on només s’hi presenten set candidatures. No vull ni imaginar el que deu haver arribat a casa, a Barcelona,…

Al final de l’escrit apunta a una alternativa, per mi, perfectament viable i lloable: fer un enviament conjunt de totes les candidatures amb un resum de què proposa cadascuna. Si algú vol més informació, aprofitem el progrés i que visiti la web en qüestió. Està clar que els partits han de donar a conèixer les seves propostes, aquesta seria una bona via que, a la vegada, donaria exemple de la sostenabilitat de la que molts presumeixen.

Ara fa uns anys, quan internet no era quelcom generalitzat, podia tenir alguna mena de sentit repartir tanta propaganda. Hi havia la despesa ambiental de la propaganda i llestos. Actualment s’hi han afegit les webs dels partits més les webs que fan per l’ocasió. Això suposa un increment molt elevat del cost ambiental: enregia dels servidors, energia de la refrigeració dels servidors, gestió de l’empresa,… només com a exemple, el data center on s’allotja aquest loc genera tant diòxid de carboni com 545 cases mitjanes.

Doncs bé, hem afegit aquest cost ambiental, els dels data centers, a les campanyes electorals. Potser és insignificant respecte el gran volum de webs que hi ha, però és, i cal tenir-ho en compte. Si evolucionéssim bé, crec que el més indicat seria pensar: molt bé, ara afegim la tecnologia a les campanyes, doncs retallem publicitat en paper. Dur a terme la proposta de’n Jordi seria aprofitar el progrés, evolucionar de manera més o menys intel·ligent. Però no. Fins ara teníem propaganda en paper i, en comptes de substituïr-la, ni que sigui només en part, hi hem afegit la tecnologia. Estem desaprofitant el progrés, evolucionant malament i hipotecant-nos el futur.