Avui he anat a Uppsala. Fa temps tenia ganes de visitar aquesta ciutat i veure els jardins botànics i cases de’n Linné, avui ho he fet. En parlaré més endavant. Hi he anat amb tren i se m’ha acudit fer una comparativa. Les comparacions són odioses, i més en aquest cas :-)

Quan estic a Barcelona, cada dia vaig a treballar a Tarragona. Com que sóc bon minyó (i crec que una mica massoquista), agafo el tren: Regional/Catalunya Express (l’únic que canvia és la tarifa, però no el temps ni el servei), de RENFE. Barcelona i Tarragona estan a uns cent quilòmetres, que, curiosament, és la mateixa distància que hi ha entre Estocolm i Uppsala. Sabeu ja per on vaig?

Estocolm < --> Upsala. Vaig comprar els bitllets ahir la nit, per internet. La pàgina està traduïda a l’anglès i no vaig tenir cap problema, al final de la compra vaig obtenir un localitzador. Aquest matí he anat a l’estació i m’he dirigit a la màquina corresponent per recollir els bitllets. He introduït el localitzador i m’he imprès els bitllets. Puntialitat, tant a l’anada com a la tornada, ha sortit a l’hora en punt i ha arribat clavat. Pel que fa al tren, anava en segona classe (hi ha diferents classes), però en pujar m’he pensat que m’havia equivocat. Els regionals són trejectes més o menys llargs i, per tant, l’espai entre els seients és molt ampli, confortables, amb tauleta com els avions,… Ja us dic, pensava que havia pujat a primera classe. Preu, 64 corones (uns 7 euros) per trajecte. Durada del trajecte (d’uns 100Km), 40 minuts.

Barcelona < --> Tarragona. Per internet pots consultar els horaris i prou! si vols viatjar amb alguna cosa superior als regionals, pots comprar bitllet per internet. Això sí, en unes hores concretes (els de RENFE són l’òstia!), la primera vegada l’has de recollir a la taquilla i les altres a unes màquines automàtiques (a Tarragona, sovint, no en funciona cap -no és que les empri, però m’hi fixo-). La compra a l’estació en màquines automàtiques és impossible, quan n’hi havia no acceptaven targeta però sovint no funcionaven. Fa mesos ja que les han retirat (parlo de les de regionals). Puntualitat, tots la coneixem, una mitjana de 10-15 minuts tard a l’anada i que s’incrementa fins uns 25 a la tornada. Qualitat dels trens. Si tens sort i aquell dia passa un dels més nous, prou bé, però… sobretot a la tornada, sovint passen trastos en els que no m’hi caben les cames, incòmodes i atapeïts. A la tornada, a més a més, acostuma a haver-hi gent dreta (recordo que estic parlant de Regionals!). Aquí no hi ha diferència entre classes però hi ha el Regional i el Catalunya Express, la diferència només és en el preu, a les hores de més afluència, passa el mes car. Preu, 5,6 euros, durada del trajecte (d’uns 100km), 1 hora i 20 minuts (això és l’horari, la realitat és ben diferent).

Suposo que calen poques explicacions. Però en faré alguna. Si bé el suec és més car, cal pensar que el nivell de vida també és superior, i, per tant, els sous també (un becari, per exemple, cobra uns 300 euros més que jo, que també sóc becari, ells però tenen seguretat social, atur,…). El servei no té ni punt de comparació. Sé que només l’he agafat un dia (a vegades RENFE també va a l’hora -comptades-), però em consta que normalment els trens suecs van bé, és més, al mínim retard, tornen diners.

Per desgràcia, el que pitjor funciona al nostre país és allò que és més important i que, a la vegada i tristament, està monopolitzat per l’estat que ens ocupa.